blogBaner
שתפו... Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
blogBanerSmall

מתי השראה הופכת להעתקה?

איפה עובר הגבול בין השראה להעתקה? או, מתי סקר השוק עובר את גבול הטעם הטוב?
בתקופה האחרונה עולים ברשת מקרים חוזרים של העתקות לוגו (בדרך כלל לוגואים מחו"ל שמועתקים בארץ אבל לא רק).
כשאני מספרת ללקוחותי על תהליך העבודה העקרוני שלי, אני מדברת על כך שאני עושה סקר שוק, במטרה לראות מה כבר קיים ואיפה ניתן לחדש. אני מסתכלת על עבודות מהארץ ומהעולם.
לא אחת, באה שאלה סקרנית שתוהה איך אני בטוחה שלא יצא לי אותו הדבר? אז השאלה מובנת. והנה התשובה:

  1. המטרה שלי היא למצוא את הנקודה בה אני מחדשת. את זה אוכל לדעת רק כשאראה מה כבר יש (ואני לא מדברת על העיצובים הבנאלים שכולנו ישר חושבים עליהם). מתוך המטרה הזאת ההסתכלות שלי שונה. אני מחפשת את המאפיינים העקרוניים של אותו תחום, על מה אני צריכה לשים לב לשמור- בדרכי שלי כמובן ואיפה נקודת המשחק.
  2. המקום בו ההשראה נגמרת ומתחיל תהליך העיצוב של האינטרפטציה שלי עבור הלקוח. זה המקום בו אני סוגרת את תיקיית ההשראות. זה המקום בו אני פותחת את ספר הסקיצות / קובץ במחשב ומתחילה לעבוד- על דף נקי בו אין עיצוב של מישהו אחר.

איך יכולה לבוא לידי ביטוי ההשראה:
בצבעוניות, בסגנון קו, בקונספט, במבנה של האלמנטים ואיך שסודרו ביחד, בהקשרים מעניינים שנותנים רעיון להקשר רלוונטי לתחום אותו אני ממתגת.

ואיפה הגבול:
במקום בו לוקחים את הרעיון כולו ועושים 1:1. במקום בו נדמה שאנחנו מסתכלים על משהו שראינו קודם, במקום בו אם נשים את שני הלוגואים אחד ליד השני יהיה ברור שאחד מהם לא מקורי.
ולא פחות חשוב מזה: ביושרה הפנימית שלכם ושל מי שמעצב לכם. הנה דוגמא מצערת מאוד להעתקה כפי שפורסם ב- mynet:

לוגו מועתק

מתוך הכתבה: http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4680201,00.html

איך ניתן למצוא השראה? הנה 4 טיפים שיעזרו לכם:

השראה נמצאת בדברים הקטנים. איפה תמצאו את שלכם?

השראה נמצאת בדברים הקטנים. איפה תמצאו את שלכם?

  1. לפני שאתם מתחילים, שבו קצת עם עצמכם וכתבו בצורה ברורה:
    מה מיוחד בעסק שלכם?
    מי הקהל הספציפי שלכם? (לא כולם, תדייקו)
    מה אתם רוצים לשדר- מה חשוב לכם שירגישו כלפי העסק כשיראו את הלוגו?עכשיו תוכלו לדעת מה אתם בכלל מנסים להעביר ולחפש השראה בתחום. אולי בכלל תראו שמה שאתם מנסים להעביר תוכלו לחפש תחת מילים שבכלל לא באות מהתחום שלכם?
  2. ההשראה נמצאת בכל פינה, צריך לפתוח את הראש. תוכלו לחפש בספרים, באינטרנט, לקבל רעיון בזמן הליכה, או אפילו כשאתם עוסקים בפעילויות שוטפות. כשהראש מתחיל לחשוב בלי להרגיש לחץ למצוא רעיון הכל מגיע הרבה יותר מהר והרעיונות הרבה יותר מוצלחים. (וזאת הסיבה שאני בעצמי מקציבה לחלק של חיפוש הרעיונות כמה ימים)
  3. לא להנעל על משהו שכבר ראיתם. הרבה פעמים מגיעים אלי לקוחות שאומרים שהם רוצים "כמו של…" ואני שואלת אותם מה הם אוהבים בלוגו של…? לאט לאט, כשמוכנים לאופציה שאי אפשר לעשות 1:1 (גם כי זה לא פייר כלפי בעל הלוגו המקורי וגם כי זה פשוט לא משרת את מטרתו של הלוגו מלכתחילה) מתגלים סממנים של סגנון עיצובי שאותו אוהבים וממנו ניתן לצאת לדרך חדשה- משלכם.
  4.  סיעור מוחות. קבצו לכם קבוצה של אנשים שאתם אוהבים את הראש שלהם ושמבינים את העסק שלכם ופתחו את הנושא לדיון. לפעמים כמה מוחות חושבים ושיחה בקול עושים את העבודה.

ואופציה נוספת, שיחת ייעוץ בה נוכל לחשוב על קונספט רלוונטי ועל סגנון רלוונטי לכם.

ספרו לנו איפה אתם מוצאים את ההשראה שלכם?

שתפו... Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

השאר תגובה





חזרה למעלה